In a recent post, we explained that the supply of homes for sale in December was at its lowest level in over a year. The January National Housing Trend Report from realtor.com now reveals that inventory in January has decreased another 6.7% month over month and 8.7% year over year. This is occurring at the same time that buyer activity (demand) remains strong.
This prompted realtor.com’s Chief Economist Jonathan Smoke to report:
“January’s inventory data suggest a continuation of the tightening trend we identified last month in the December data, and with a shortage of inventory typically comes increased home prices. Half of the 200 markets realtor.com tracks experienced year-over-year price increases of at least 6% in January.”
This after the National Association of Realtors (NAR) had already reported in their latest quarterly report:
“The majority of metropolitan areas experienced steady but slightly stronger price growth in the fourth quarter of 2014, behind a decline in housing supply and an uptick in demand fueled by lower interest rates and a stronger job market.”
Bottom Line
Whether you are a first time buyer or a move-up buyer, now may be time to purchase a home – before prices increase any further.[:es]
En un post reciente, nosotros explicamos que el suministro de las casas para la venta en diciembre estaba al nivel más bajo en más de un año. El informe de enero de Realtor.com National Housing Trend reveló que en enero el inventario disminuyo otro 6.7 % mes tras mes y 8.7 % año tras año. Esto está ocurriendo a la misma vez que la actividad de los compradores (la demanda) se mantiene fuerte.
Esto incitó al Economista Principal de Realtor.com, Jonathan Smoke a informar:
“Los datos del inventario de enero sugieren una continuación de la tensa tendencia que nosotros identificamos el mes pasado en los datos de diciembre y con una escasez de inventario que normalmente trae un aumento en los precios de las casas. La mitad de los 200 mercados que Realtor.com sigue experimentaron año tras año un aumento en los precios de al menos 6 % en enero”.
Esto después de que La Asociación Nacional de Realtors (NAR por sus siglas en inglés) ya había reportado en su último informe trimestral:
“La mayoría de las áreas metropolitanas experimentaron constante pero ligeramente fuerte aumento en los precios en el cuarto trimestre de 2014, tras un descenso en el suministro de viviendas y un alza en la demanda impulsada por la baja en las tasas de interés y un mercado laboral más fuerte”.
En conclusión
Sea que usted es un comprador por primera vez o mudándose a una casa más grande, ahora tal vez es el momento para comprar una casa, antes que los precios aumenten todavía más.[:]